Front of the bike

Wheelsize was a big issue. The plan was to follow the dimension of the Ives Honda. That would mean the original front forks and a 19 inch wheel. The wheelsize could not go to 21 inch because of the lack of space.

But in Europe there are no trial tires available in 19 inch, only trail tires. Next choice was 21 inch and different front forks.

Friend Scott Kirn from the USA gave valuable advice on the options for this small Honda. From his experience with Honda S90 trial bikes (more about his bikes later) he advised to go for early XL125 front forks.

Used and revised 1976 front forks were found at a decent price in Belgium at a XL125 parts dealer, complete with front wheel and headstock. They fitted perfectly in the S90 frame. Only problem was that the wheel touched the engine in extreme position. Not a pretty sight when decending a steep hill.

Again Scott came with some options, of which a headstock of an early SL125 could be purchased. With that problem solved a new problem arrived.

The different headstock changed the distance between the fork legs. Therefore the wheel could not be centered. Adjustment made on the left frontleg and the distance ring. One more problem solved.

s90frontwheelclearance3

s90frontwheelclearance2s90frontwheelclearances90headstocksl125

Maat van de wielen was een belangrijke keuze. Het plan was om de maten van de Ives Honda te volgen . Dat  betekende een 19 inch voorwiel in de originele voorvork. Omdat trial banden in 19 inch niet te vinden zijn in Europa (alleen trailbanden) werd dat idee losgelaten. Een 21 inch wiel was niet mogelijk in de originele voorvork omdat de band dan tegen het motorblok zou aanlopen.

Vriend Scott Kirn uit de USA gaf vanuit zijn ervaring met Honda S90 trial motoren het advies om over te stappen op een vroege XL125 voorvork in combinatie met een 21 inch wiel. Over zijn motoren volgt nog bericht.

In Belgie werd een complete en gereviseerde tweedehands voorvork uit 1976 gevonden bij een XL125 liefhebber. De voorvork was compleet met balhoofd en voorwiel. Alles paste perfect in het Honda S90 frame, met 1 probleem. Door de vlakke balhoofdplaat kwam het voorwiel tegen het motorblok aan bij extreem inveren. Geen fijne gedachte bij het afdalen van een steile helling.

Ook voor dit probleem gaf Scott een aantal opties aan als oplossing. Montage van het balhoofdstel van een SL125 verhielp het probleem. Helaas ontstond hierdoor weer een nieuw probleem.

Door de gewijzigde afstand tussen de vorkpoten stond het wiel niet meer gecentreerd tussen de vorkpoten. Met aanpassingen aan de onderzijde van de linker vorkpoot en wijziging van de opvulbus werd ook dit probleem opgelost.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s